Най-очевидната причина е, че помпата няма да осигури дебит и налягане. Ако корпусът на помпата и следователно работното колело не са достатъчно напълнени с течност, центробежната помпа няма да може да вдигне налягане и да измести масата. При "недостатъчно напълнено" трябва да се знае, че работното колело трябва да е повече от 70% потопено в течността, за да може да развие центробежна сила и да прехвърли енергията към самата течност.
Друга последица е, че механичното уплътнение се разпада на парчета. Това е така, защото има много тънък отвор между двете ходови повърхности на механично уплътнение, което често съдържа течен филм. Този течен филм е необходим, наред с други неща, за смазване на уплътнителните повърхности, но също и за охлаждане на двете уплътнителни повърхности. В крайна сметка се създава много топлина от триене при скорост на въртене ± 960-2980 об./мин., с която уплътнителните повърхности се въртят една върху друга. Същото важи и за пакета с работно колело при многостъпалните помпа. Състои се от няколко работни колела, вал и междинни лагери, които са хидравлично балансирани и охлаждани от средата. Без течност пакетът на работното колело може да стане небалансиран и да не работи. Ако междинните лагери не са охладени, те ще се счупят, завършвайки в пакета на работното колело, което ще предизвика приятно дрънкане
Във всички случаи помпата ще се повреди много бързо. В най-благоприятния случай помпата не подава налягане и дебит и тази грешка може да бъде открита навреме. Но „навреме“ означава минути, а не за часове!